|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Her tror jeg først det er vigtigt at fastslå, at når der nord for Ejder-strømmen og vest for Narve spørges til størrelsen ”religion”, så opfattes dette helt og fuldt som de monoteistiske abrahamske religioner, hvis eksistensgrundlag hviler på aggressiv missionering og monopol på sandheden. Denne form for religiøs adfærd finder vi tydeligvis uden for pædagogisk rækkevidde. Men det er formentlig ikke det samme som at udlede at vi ikke har plads, eller giver tid, til livets store filosofiske spørgsmål. Her mener jeg det er vigtigt at holde sig for øje at vi altid har haft en begrænset offentlig højtidsgudedyrkelse omkring Solhverv i vore ceremonielle kalender, samt en særdeles stærk og privat ”Hjemmets Hedenskab”, kaldet "hult" (hyldning af det skjulte). Gårdboen har vist sig noget mere sejlivet end stort set alle andre former for oprindelig tanke, og man må overveje om ikke undersøgelsens resultat måske i virkeligheden afspejler, hvorledes vi altid har ønsket at anskue oprindelig tanke. Det er min klare overbevisning, at den største trussel for kristendommen nord for Ejder-strømmen, selv i den stort set ikke-kristne protestantiske udgave, er tilstedeværelsen af bibelfundamentalister, for hvem sand bibeltro læsning udelukkende er at opfatte Bibelens tekster bogstaveligt. En bogstavtro fortolkning af Bibelen tager udgangspunkt i en opfattelse af, at Bibelen er en faktuel historiebog, der redegør for faktiske, historiske forhold. Dette kendes også fra de andre monoteistiske religioner. En sådan tilgang kan man ikke byde et frittænkende, dannet menneske, og problemet er så gammelt som opfindelsen af monoteismen selv. Årsagen til at dette ikke er et problem i hverken Rig Veda eller Ældre Edda skyldes måske den flittige brug af heite og kenninger. Den engelske abbede Ælfric fra Eynsham (ca. 955- ca. 1010)'s "the Old English Illustrated Hexateuch", Canterbury (British Library, MS, Cotton Claudius. B. iv.) fra år 1000-1050 e.Kr. er en oldengelsk gengivelse af de første 6 bøger fra Det Gamle Testamente. Ælfric blev givet opdraget at oversætte bøgerne fra latin til oldengelsk af Oldermand (Jarl) over Wessex Æthelweard (Ethelward, æðelværd ealdormann). Det gjorde han modstræbende fordi han var bekymret over, hvorvidt præste-ætten med adgang til en oldengelsk udgave af Bibelen, som de rent faktisk kunne læse, da ville opfatte Bibelen bogstavtro, og ikke åndeligt, som han mente var den rette tilgang:
Min oversættelse til nudansk.
Det er her værd ganske kortfattet at se på hvorledes Kirkeministeriet opfatter begreberne ”religion” og ”gudsdyrkelse”. Vejledningen hertil er fra 2002 1 og den har følgende begrebsforståelser:
1 ”Vejledende retningslinjer udarbejdet af det rådgivende Udvalg vedr. Trossamfund 2. rev. udgave, januar 2002”. Forståelserne er ganske vigtige derhen at de er en del af de krav der opstilles før et ”trossamfund”, som f.eks. Forn Siðr, kunne godkendes:
Disse formuleringer er så tilpas uklare, at vi absolut ingen lærdom eller viden kan hente fra disse. I henhold til Kirkeministeriets opfattelse af hvad ”religion” er, dvs. en ”tro på menneskets afhængighed af en magt, som står over menneskene og naturlovene” da skulle det gerne stå klart og tydeligt fra denne historie, at absolut intet står over naturlovene i oprindelig filosofi, og at menneskene er en del af naturlovene, og på ingen vis hævet over disse. ”Guderne” er oprindeligt forfædrene, og først efter troskiftet i 600 tallet e.Kr. undergår disse en ændring hen imod mere abstrakte, men stadig menneske-lignende, enheder af begge køn. Det er ikke entydigt klart fra oprindelige kilder, og i dag, om den sen-nordiske trosopfattelse af ”magt” ser denne som en del af naturlovene, selv ifald gudeopfattelsen sættes over menneskene. Det er her vigtigt at holde sig for øje, at hvor der muligvis i troen udadtil fra år 600-630 e.Kr. sker en udvikling, hvorunder guderne overgår fra at være forfædrene til at man dyrker mere abstrakte gudeforestillinger, som vi i dag tænker os skal opfattes som værende "antropomorfisme" (prosopopeia), dvs. giver magter, der ikke er menneskelige, menneskelige egenskaber, så forbliver ”Hjemmets Hedenskab” tro mod oprindelig tanke. Her er ”Hjemmets Vætter”; Gårdboen og Hyllemor en forfædrende menneskelig ånd, der naturligvis i tanke må gengives for hvad de er (se afsnittet ”Julenisserne – Nis Gårdbo, Jólasveinar og alfer”). Jeg er langt fra overbevist om at vi kan ekstrapolere en bakspejlsanalyse af sennordisk gudedyrkelse til begrebet "antropomorfisme" (prosopopeia). Det kræver først og fremmest et monoteistisk udgangspunkt, der i egen selvhøjtidelighed antager at "magterne" ikke er menneskelige, uden for tvist fordi dens egen opfindelse, Deos-gud, netop er det. Et sådant udgangspunkt er klart i strid med oprindelig tanke. Både Xenophanes og Platon anerkender at forestillingerne findes, men afviser dem. Xenophanes (570-480 f.kr.) påpeger, iflg. den kristne historieskriver Titus Flavius Clemens Alexandrinus (ca. 150-215 e.Kr.): Stromateis (Bog VII) det helt åbenlyse sande; at Det Nye Menneske gengiver sine egne forfædre som guder i sit eget spejlbillede, dvs. etiopierne har sorte fladnæsede guder og thrakierne rødhåret guder med blå øjne. Han forsøger at tage forståelsen et skridt videre ved at argumentere at heste og okser, hvis de kunne, ligeledes ville gengive sine heste- og okse-aner som forfædrende guder. Han understøtter derfor at Homer’s gengivelse af de udødelige forfædre ophævet til guder er den oprindelige forståelse. Xenophanes er afvisende over for Homer's gudegengivelse fordi han ønsker at skabe en ny overgud, der kan opfattes som endnu et forsøg på¨monoteisme, jvf. fragment nr. 1: ”Gud er den første, øverste blandt Guder og mænd, og ej som dødelige i krop eller sind”. 1 1 Sætningen lyder på græsk: ”αiς Θeos έν τε Θεoϊσι...” (ais Deos en te Deoisi…). Det græske ”Deos” er ordet kristendommen senere bruger til at navngive sin opfindelse Deos-gud. I den oprindelige forståelse er ordet bare ental af flertalsordet ”Θεoϊσι” (Deoisi). Det er det græske ”αiς” (ais), der her er spændende. Dels er det samme grundord som ”Aeneas, Aneas, Aineías, Eine (etruskisk), *oinos”, brodersøn til Kong Priam I. af Troja, og leder af Dardanian-folket, allieret med Troja , i Homer’s Iliaden, som jeg argumenterer for kan være ”Den 1. af Aserne” (Asa-Thor?) (se kapitlet ”Troja, Þrúðvangar og Ragnarok”). Dels betyder "ais, aiS, eis" på etruskisk ganske enkelt "gud", ligesom "áss" på oldnordisk betegner "esset" (tallet 1) på en terning, der overføres med samme forståelse til kortspil. Som 1-tallet på en terning hentes det oldnordiske ord fra oldfransk og latin "as" (1 enhed), der igen hentes fra det etruskiske ord nævnt tidligere. Ydermere kan det græske ”ais” oversættes til ”Odin”, der netop også kan have betydningen ”den første” (se afsnittet ”Odin”). Det er derfor ikke vrang at oversætte den græske sætning til ”Deos er Odin” eller "Deos er [den samme som den etruskiske] ais" i et forsøg på at fremprovokere den oprindelige forståelse af Deos, Odin og Ais. Man kunne evt. overveje om ikke Xenophanes i virkeligheden har en tænkt filosofisk reaktion til at perserkongen Cyrus den Store (590/576-530 f.Kr.) i samtiden blev erklæret "Mashiah" (Christo, Kristus) af de jødiske ætter (se Esajas' Bog 45:1). Allerede Pharaoh (Farao) Amenhotep IV (1378-1362 f.Kr.) i det 18. Dynasti; tog senere navneforandring til Akhenaton, viser os monoteismens ophav. Amenhotep IV bandlyser tilbedningen af flere guder (polyteisme), og påbyder at kun én gud må tilbedes (monoteisme). Kampen stod mellem guden Amon (skaberguden), hvis ”sandhed” et præsteskab holdt godt øje med, men som var uafhængigt af Amenhotep IV, og guden ”Aton” (Solen), som Amenhotep IV nu tog sandhedskontrol over ved at tage navneforandring til Akhenaton (Aton’s Ånd). Monoteismens formål i 1300 tallet f.Kr. er ikke anderledes end alle senere udgaver af samme; det ganske vigtige spørgsmål om hvem der har monopol på sandheden, og dermed retten til at fortolke og herske i rummet nutiden. Ikke overraskende blev monoteismen afskaffet efter Amenhotep IV’s død. (se afsnittet ”Bystaten Assur”). Platon (år 427-347 f.Kr.): Staten ("Politeia", Otto Foss' oversættelse 1985/1992, Bog II: 376e-383, s. 99n-109) fra ca. år 385-380 f.Kr. er vigtig da også han anerkender Homer og hans gengivelse af vore udødelige forfædre ophævet til guder. Platon's hovedproblem er ikke dette, men at han i sin tænkte perfekte stat ikke vil have mødre og gamle der, påvirket af skjaldene, skræmmer deres børn med dårlige genfortællinger af disse sagn. Platon vil derfor gennem lovgivning ensrette skjaldene til kun at gengive én fortolkning af fortiden, og derfor kun én (halv) sandhed: "...Det skal jeg sige dig: sådan som gud virkelig er, skal han begribeligvis også fremstilles, og det lige meget, om det sker i fortællende digtning, i lyrik eller i tragedie. Og dette: som han virkelig er, det vil sige: som god!" (Bog II: 379 s. 103) Platons tågesnak om kun at ville tillade gengivelsen at "den gode gud" (skal opfattes i flertalsforståelsen) sker for at kunne fremføre argumentet at "det onde" derfor må tilskrives noget andet end guder. Dette medfører at Platon kan fremføre påstanden at Homer og andre derfor ikke kan tale sandt når de gengiver forfædrene som både gode og onde. Dette er tænkt falsk retorik, men viser at Homer's forfædrende gudegengivelse er den oprindelige. Homer: Odyssey (Bog IV: 397), hvor Menelaos, som konge af Sparta, erkender det unægtelig åbenlyse, i min oversættelse til nudansk: ”Svært er det for en dødelig mand en [udødelig] gud at tæmme” På forespørgsel kan jeg forstå at visse ser ”magterne” som ”udenfor naturlovene”, som ser ud til at skulle opfattes som ”ikke en del af naturlovene”. Der synes ikke at kunne generaliseres om hvorvidt ”magterne” opfattes som "arketyper", eller generiske/universelle kræfter, eller udtryk for alment menneskelige karaktertræk. For at undgå at blive låst fast i en kordisk knude forlader mange sig bare ved at lade ”magterne” være udefinerbare ledestjerner eller rollemodeller. Selvom vi vælger at se ”menneskene” som de dødelige slægter i nutiden alene, over hvilke står forfædrenes ”magt” i (Moder) Sky, er denne ”magt” for den enkelte stadig en del af naturlovene. Det ord vi oprindeligt har til beskrivelse af denne ”magt” er ordet ”regin, rögn, ragna” (som i ”Ragnarok”)1 . Da denne ”magt” er gældende for hver eneste dødelige forekommer ordet kun i flertal – måske i tanke en af de mere bemærkelsesværdige visdomme fra fortiden. 1 Forståelsen af ”tívar” som ”guder” (flertal af "Tyr") i Grímnismál (vers 5, Ældre Edda) vises i afsnittet ”Daner – Danir -
Det er derfor, så vidt jeg kan se, ikke sandt at se vor oprindelige filosofi, ”Forn Siðr”, som en ”religion” i Kirkeministeriets begrebsverden, men som det langt større ”en vis at leve og tænke på”. Dernæst må vi forsøge at forholde os til det absolut forfærdelige ord ”transcendent”, uden hvilken vi ikke kan tage stilling til hvad “en transcendent magt” nu måtte være for en størrelse. Ordet ”transcendent”, som 99% af befolkningen ikke kan stave til endsige har noget begreb om hvad betyder, er fra det sen-latinske ”transcendere” (at kravle over, overkomme, hinsides). Ordet er helt nyt og kendes først på Middle English fra ca. år 1340 e.Kr. Det kræver formentlig en særlig germansk tankegang, som historieskriveren ikke besidder, at udvælge netop dette ord til at beskrive hvad ”regin” (magterne) er. Da Folkekirken i teologi er en germansk fortolkning fra Reformationen er ordet sikkert valgt netop som følge af ordets brug fra år 1803 e.Kr. til at beskrive den preussiske filosof Immanuel Kant (1724-1804)’s doktrin omkring ”transcendental idealisme” fra hans Erkendelsesteori, først beskrevet i hans værk ”Kritik af den rene fornuft” (”Kritik der reinen Vernuft”, ”Critique of Pure Reason”, kapitlet ”den fjerde paralogismen”) fra 1781. "Ved transcendental idealisme mener jeg doktrinen om at framtredelser/tilsynekomster skal betraktes som værende, hver og en, bare forestillinger, ikke ting i seg selv, og at rom og tid derfor bare er sansbare former for vår intuisjon, ikke bestemmelser gitt som eksisterende i seg selv, heller ikke betingelser for objekt sett som ting i seg selv” 1 . "Alle objekt som det er mulig for oss å erfare, er bare framtredelser/tilsynekomster, det betyr, rene forestillinger som på den måten de er forestilt som utstrakte ting, eller som serier av forandringer, ikke har noen uavhengig eksistens utenfor våre tanker"1 . 1 Uddrag på norsk fra Immanuel Kant’s ”Kritik af den rene fornuft” fra Tor Førde: Kants erkennelsesteori (Andre del, Perspektiv på Kants metode).
Kant’s kongstanke er at alt hvad vi ser for os er forestillinger, der alene findes i vore tanker, og at formen af disse er under indflydelse af vor erfaring. Tager vi denne tanke med os til hver enkelt dødelige menneske’s opfattelse af "regin" (magterne), er hvorledes vi opfatter "regin" betinget af vor erfaring, samt at "regin" alene findes i vore tanker.
Fra det oldengelske læredigt ”Maxims I” (sætning 167-168), der findes i Exeter Book fra 900 tallet e.Kr. Bemærk her at "tanker" (det oldengelske "-geþoncas") i sproget knyttes til "hjertet, minde (Munin), følelse" (det oldengelske "mod" har en lidt bredere betydning end det nudanske "mod"). Vi kan derfor sige at i oprindelig tanke er det summen af vore tanker og vort minde, der giver vor sindsstilstand: Tanker + Minde = Sind.
”Hvem sandelig ved og hvem kan her sige det, 1 Disse sætninger behandles videre i ”Bilag Z: Det oprindelige år nul og betydning”
Ved skabelsen af vore guder ophøjer vi vore forfædre fra dødelighed til udødelighed. Hvorfor vi, Det Nye Menneske, gør dette giver jeg et bud på i afsnittet ”Forstervand og sjælen”. At skabelsen af vore guder sker i vore tanker alene har den store betydning, at det eneste der kan dræbe vore guder er ifald vi uddør eller, som samlet hele, stopper med at tænke på vore guder. En omfortolkning gennem et troskifte kan næsten opnå samme virkning, men ikke helt. Som de monoteistiske religioner har måtte sande, herunder kommunismens forsøg på samme, viser det sig umuligt at dræbe guder med mindre man opnår 100% masseudryddelse. Der er altid en gammel kone, der kan kan komme ihu og berette videre til næste slægtled. Grundtvig har naturligvis fuldt forstået disse vigtige sammenhæng og viser dette i ”Nordens Mythologi” (1832, Odin, Hæner og Löder, s. 304-5): ”...ligesaalidt nemlig som det kan höre til noget Menneskes Anskuelse, undtagen i Daare-Kisten, at han selv har skabt Verden, ligesaa lidt kan det höre til noget Folks, at Guderne, de selv har skabt, var deres og al Verdens Skabere, og selv Hedningernes Over-Tro gik derfor vel ingensteds videre i dette Stykke, end at tillægge Guderne saa megen Deel i Skabelsen, som der rimeligviis kunde komme paa Menneske-Aandens Part, naar det Hele paa en ubegribelig Maade havde fundet Kraft til at udvikle og ordne sig selv”. Da ”regin” i oprindelig filosofi er ”forfædrene” kan vi, så vidt jeg kan se, i oprindelig filosofi ikke svare andet end bekræftende på ”opfattelsen at mennesket er afhængig af en transcendent magt”. Jeg mener vi skal forstå dette som ”opfattelsen at hvert levende menneske er afhængig af forfædrene i verden hinsides”. Hvorledes denne afhængighed, mellem de udødelige og de dødelige, udfolder sig i siðr, ånd og sjæl, giver jeg bud på i historien. Ved denne fremstilling har jeg hermed også givet svar på tiltale til de der er forsvarere for ateisme. I de fleste tilfælde sker dette som den logiske udløber af en holdning om at videnskaben med tiden kan forklare alle uafklarede spørgsmål med naturlove, og dermed afskaffe behovet for guder til at forklare det uforklarlige. Ordet ”ateist” er fra det græske ”átheos” eller ”á” (uden) + ”theos” (en gud), men opfattes i flertalsformen ”at fornægte guderne”. Monoteismen, troen på én gud, gør ateismen fuldt ret i at forkaste i alle dens afskygninger som et sandfærdigt trosgrundlag 1, men hvorledes kan Det Nye Menneske fornægte sine forfædre og deres regin? 1 Hermed ikke være sagt at disse nye religioner ikke er utroligt gode politiske værktøjer, der med fordel kan bruges til at holde sammen på forskellige befolkningsgrupper gennem ensretning af tanke. Det er ikke vanskeligt at se, hverken hos os eller i andre kulturer, at efter lang tids kiv og strid, ofrer man gerne sandheden for fredens skyld.
Sveriges Radio (P1 i programmet ”Vid dagens början”) overlod lørdag den 20. oktober 2007 (kl. 06.03) og søndag den 21. oktober 2007 (kl. 06.45), for første gang nogensinde, morgen-andagten til Christer Sturmark, ordförande i Förbundet Humanisterna – de svenske ateisters forening. Christer Sturmark gengiver, i nogle få velgennemtænkte sætninger, ateistens livssyn: "Det finns ingen kosmisk avsikt, ingen uppgjord plan för människan. Inga gudar styr. Inga ogripbara andeväsen vägleder oss åt ena eller andra hållet. Andligheten bor hos människan och är oerhört naturlig." eller på nudansk: ”Der findes ingen kosmisk hensigt, ingen fastlagt plan for mennesket. Ingen guder styrer. Ingen ubegribelige åndsvæsen vejleder os på den ene eller anden vis. Åndeligheden bor i mennesket og er uhørt naturlig”. Sat op imod oprindelig filosofi er dette helt i overensstemmelse med oprindelig tanke; ikke blot urnordisk, men for alle oprindelige folkeslag. Uoverensstemmelsen opstår først ifald ateisten ikke indser at ”guderne” er forfædrene og at disse, i ånd og sjæl, altid er en del af de dødelige på Jord. Gudernes ”styring” sker ikke som en dukkefører styrer en dukke ved snorretræk, men i arvemassen. Ganske rigtigt er åndsvæsen, som den fædrende ånd, fuldt ud begribelig og kan beskrives af naturlovene. Selvom vi i dag finder det vanskeligt at udtrykke i ord hvad åndsvæsen er, forekommer denne manglende evne ikke i oprindelig filosofi. Her bærer monoteismen hovedansvaret for at visdom er gået tabt, og naturvidenskaben skylder os stadig at genindvinde den tabte viden. Her er det næppe fornuftigt at lade naturvidenskaben styre af en ateistisk tankegang.
”The illusion of control” eller ”Naturlovenes svar på tiltale” Calvin and Hobbes i Bill Watterson: Tenth Anniversary Book (1995, s.103)
”náttúran er náminu ríkari” (Oldnordisk Ordbog, 1863, s. 390)
Hvad vil det sige at være ”kultur-kristen”? |
Vilkat goð geyja, | Vil jeg af guden gø, |
Min oversættelse til nudansk.
Laxdæla Saga (kap. 41) forklarer os at Hjalti Skeggjason umiddelbart forinden samme år selv var bleven konverteret af norskekongen Olav Tryggvason (ca. 963-1000)’s hirdpræst Thangbrand (hirðprest ... Þangbrandur). På sommer-thinget har der derfor været stort kiv om, hvorvidt man skulle lade sig underkaste norskekongen ved konvertering. Efter at have sagt fornærmelsen ovenfor, blev Hjalti sagsøgt for gudsbespottelse (goðgá) af Høvding Runólfur Úlfsson fra Dal i Eyjafjöllum, og han blev fortjent sendt i landflygtighed til Norge.
Alle der har haft del i mange vintre i verden (erfaring), og har haft muligheden for at opnå dette blandt forskellige kulturer, vil være enig i at en af de mest bemærkelsesværdige egenskaber den oprindelige stamme besidder, er evnen til at tilpasse sig en ny virkelighed på et hvilket som helst tidspunkt 1.
1 Den oprindelige stamme er forstået som ætterne i Danmark, Norge, Skåne/Halland/Blekinge/Upland, Britannien, Amerika, Canada, Australien, New Zealand, Friesland (Holland) og Normandiet, nord-Frankrig.
Stammen foretager denne tilpasning modstræbende, og først efter utallige kivsmål; men den gør det, og har altid gjort det.
Efterser man hvorledes stammen, og de der har tilsvarende sæder og skikke (så som Finland, Estland, Hong Kong og Singapore), klarer sig mod andre kulturer er resultatet ligeledes bemærkelsesværdigt. Stammen synes altid at klare sig godt uanset om vi måler livsglæde, evnen til at handle, evnen til at omstille os til ny teknologi, evnen til at skabe økonomisk velstand, evnen til at passe på naturen, evnen til at uddanne os eller evnen til at forsvare os.
Det betyder ikke at den hellige ko er velforvaret, og at vi ikke kan gøre det bedre. Men netop det at der altid findes dele af stammen der mener at vi kan gøre det bedre, er en af hjørnestenene i vor sæd, da det tvinger stammen til at overveje alt hele tiden. Det er den i vor sæd indbyggede egenskab, at hvis noget kan gøres bedre så gør vi det, eller evnen til at tilpasse sig, der gør at vi klarer os. Dette har altid og vil altid være tilfældet.
I en stamme, hvor omdrejningspunktet eller navet er ”siðr” (”sædeligheden” i Grundlovens §67) eller ”siðgóðr” (gode sæder), kalder vi evnen til at forbedre og/eller tilpasse os for ”siðbót, siðbótar” (”sædebod" eller ”forbedre sæderne”). De mange af os der er en del af denne udvikling, kalder vi ”siðbaetir” (sædeforbedrer).
Charles Darwin (1809-1882) viste endegyldigt i 1859, hvad stammen altid har været klar over 1:
"It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change"
1 Charles Darwin: On The Origin of Species By Means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in The Struggle of Life (24. november 1859)
Umiddelbart overraskende, men ved nærmere eftertanke helt hvad vi må forvente, gælder denne evne og vilje til at tilpasse sig også stammens tro. Der skal helt (u)naturlige forhold til for at stammen tager så stort et skridt at foretage Troskifte; men det skete, og vil ske igen. Jómsvíkinga saga (kap. 2) omtaler et Troskifte som "siðaskipti" (sædeskifte); troen følger fra sæderne, aldrig omvendt. Her er vi heldigvis indrettet i lodret modsætning til alle abrahamske religioner, hvor sæderne følger fra en dogmatisk tro, fra hvilken der ikke kan fraviges.
I kapitlet ”Troja, Þrúðvangar og Ragnarok” under afsnittet ”Ragnarok – Troja’s fald” viser jeg hvorfor det sker efter vi taber Slaget ved Troja år 1184 f.Kr. Stammen bliver næsten udslettet og taber alle sine landområder. Gudernes/forfædrenes visdom har ikke virket, som vi på Moder Jord har forstået dem, og vi tilpasser os denne nye virkelighed ved at foretage et Troskifte 1.
1 Vafþrúðnismál (vers 47, Ældre Edda) : ”þá er regin deyia” eller ”når regin er døde”. Vafþrúðnismál (vers 50): ”hverir ráða æsir eignom goða...?” eller ”hvilke Aser råder i gudernes ejendom ...?”
Såvel ”regin” som ”æsir” er her guderne/forfædrene. At de efter Troja’s fald beskrives som ”døde”, hvilket de naturligvis ikke er i ånd og sjæl, skal forstås som at stammen nu må fortolke den visdom, der hentes fra guderne/forfædrene, på en anden vis end gjort hidtil.
Troskiftet betyder ikke at vi udskifter guderne/forfædrene, men at vi foretager et skifte i troen, dvs. vor fortolkning ændres.
Nr. 866 Man scal wære klogh naar lycken ær wreedh
(Man skal være klog når lykken er vred)
Nr. 1092 Thet ær een onth skadhe ther inghen kommer tijl gaffn.
(det er en ond skade der ikke kommer til gavn)
I afsnittet ”Klimaskifte - Fimbulvetr – den store vinter år 536 e.Kr.” viser jeg at stammen bliver ramt af en ufattelig naturkatastrofe i vore nuværende landområder år 536 e.Kr., der vedvarer helt ind i år 545/548 e.Kr. Jeg viser også at der sker en dramatisk omvæltning i hvorledes vi opfatter de guldskillinger/gyldne tavler der blev møntet år 385-670 e.Kr. Fra i starten at have været en beskyttende amulet/ættens mærke og gangbar mønt, bliver guldskillingerne på et tidspunkt før år 630 e.Kr. alene gangbar mønt. I kølvandet på, og som en naturlig del af, naturkatastrofen, rammes Europa af Byldepest år 542 e.Kr. Pesten raser frem og tilbage i hele Europa, og med stor sandsynlighed også nord for Ejder-floden, i mindst de efterfølgende 52 år frem til år 594 e.Kr.
En så drastisk omvæltning antyder stærkt et troskifte, og det må være naturkatastrofen år 536-545/548 e.Kr. der forårsager dette. Vi kan måske endda sige nøjagtigt hvilket år dette begynder at finde sted. Angel-saksiske Krønike fortæller os at der er solformørkelse år 540 e.Kr. ”.xii. kalendas Iulius”, hvor stjernerne kunne ses næsten en halv time efter kl. 9 om morgenen.
At sætningen i Angel-saksiske Krønike er skrevet som ”.xii. kalendas Iulius” eller direkte ”12 dage (før) kalenderen juli” skyldes at dette tidsrum kaldtes ”Liða”, og er en betegnelse for sommersolhverv, hvor ætlingen (fra 600 tallet e.Kr. personen "Balder") ”går hen/ofres” (se afsnittene ”Solhjulet og den matriakalske månekalender” og ”Sumarsólstaða – Liða - ætlingen ofres og sommeren komme”).
I livets ring skal ætlingen (Balder) ofres på Sommersolhversdag for at blive genfødt dagen efter Moders Nat/Vintersolhversdag (24. december om morgenen). Uden dette kan livet ikke fortsætte. At der er solformørkelse på dagen hvor ætlingen (Balder) skal ofres er så alvorlig et varsel at stammen alene har kunnet opfatte dette som den endelige lærestreg. I år 540 e.Kr. er stammen 4 år inde i ”Fimbulvetr” – store vinter og der hersker uden tvivl stor hungersnød i vore landområder. Solformørkelsen har været dråben, der fik bægeret til at flyde over. Noget måtte gøres og et troskifte er løsningen. Det kan meget vel være dette år at Shamanen (Vølven) får sat stolen for døren, og Woðan mister sin altafgørende indflydelse på stammen. Måske består en del af troskiftet i overgangen fra Woðan som shaman (vølve) til at Odin fremover alene bliver opfattet som Gud/Konge.
Det er efter min mening direkte udkommet af naturkastrofen der åbner døren for den katolske kristendom. Æðelberht, regent over jyderne i Kent, konverterer år 595 e.Kr. Æðelberht's søster Ricola's søn Sæberht, regent over Essex/Middlesex konverterer ca. år 600 e.Kr. Lokalkongen til Wessex, Cynegils (død 642 e.Kr.) følger efter. Stammens tyngde er i 600 tallet e.Kr. stadig omkring Gl. Lejre og Sjælland/Skåne. At konverteringen til kristendom i Britannien ikke blev slået ned skyldes at den ikke blev set som en trussel, men som en mulig løsning på en utålelig situation.
Vi kan se at Troskiftet i Britannien svinger frem og tilbage mellem den forne sæd og de nye kristne skikke i hele 600 tallet e.Kr. Det kan derfor være særlige voldsomme begivenheder i det enkelte landskab, der udløser den almene vilje til troskifte, væk fra et af kongen givet diktat. Bede/Bedae skriver ca. år 731 e.Kr. i ”Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum” (Bog III:XXVII) i min oversættelse til nudansk: ”...I det samme år [år 664 e.Kr.] affolkede en uventet sygdom de sydlige kyster af Britannien og strakte sig senere ind i landskabet Northumbria, rasende i landet nært og fjernt og dræbte en stor mangfoldighed af mennesker. For denne plage (pest) blev den tidligere nævnte præst Tuda offer....denne sygdom gjorde ikke mindre skade i Irland...”. Allerede her ser pest ud til at have en stor indflydelse på Troskiftet.
I de gamle kongeriger sker der ligeledes et samtidigt troskifte, hvor "Den Hedenske Høje" bliver Thor og Odin sideløbende med den oprindelige Freyr.
Drotten er stadig Odin, men Thor undergår en evolution, hvorunder han ændrer karakter fra den forfædrende tordengud til en selvstændig træafbildning med nyskabt identitet. Det er denne enhed der sejler videre til øerne i Nord-atlanten i 700 tallet e.Kr.
De altrådende shamen/vølver udvides til flere norner/sejdkoner for at forbedre spådomsresultaterne. Mimir (mindet/erindringen), fra det indoeuropæiske ”*men-/*mon-“ – "at tænke"? er i urnordisk tanke vor ur-erindring om dyb fortid. Han var afbildet på vølvens hjálmunvölr (hjelmvølve)-stav, og erstattes med Troskiftet af ravn nr. 2 i sennordisk tanke, bedre kendt som Munin (mindet).
Ændringen indeholder også en neddrosling af Moder Jord-tilbedelsen, måske fordi naturkatastrofen er blevet opfattet som om dyrkelsen af Moder Jord ikke har virket. Disse ændringer er indført før udvandringen til Shetlandsøerne, Orkney og Hebriderne i 700 tallet e.Kr. Samtidig ser vi en stærk forringelse af ErilaR (Jarl) æt fra at være konge-æt og runers mester til at blive et fint, men simpelt drengenavn; Jarl og Erling.
Vi kan se at guldskillinger har mistet betydningen som beskyttende amulet år 630 e.Kr. (Eadbald's mønt i London og mønter slået i Wic/Vic Ponto, syd for Boulogne). Med vor nuværende viden kan vi måske sige at Det Hedenske Troskifte i vore nuværende landområder sker år 600-630 e.Kr.
Jeg mener det er dette kivsmål blandt os, folket, om hvorvidt vølven skal forkastes i sin nuværende form, der er årsagen til at Völuspá (vers 21, Ældre Edda) lyder:
21. Þat man hon folc uíg fyrst iheimi er gvll ueig | geirom stvddv oc iha/ll hárs hana brendo. | 21. Den første strid blandt folk hun mindes da gullveig af spyd blev støttet og i Høj’s hal hende brændte. |
Min oversættelse til nudansk.
Den fysiske person Heiði forbliver i live, jvf. vers 22, men som den hamskiftede vølve Gullveig, bliver hun dræbt og brændt (for mere herom se "Bilag P-1: Völuspá - Vølvens Spådom").
Munken Jonas: Columban’s Liv fra 600 tallet e.Kr. (kap. 53) forklarer os at den keltiske abbede Columban ankommer til Suebi (Suevi)-folkets landområde. Vær her særligt opmærksom på at vi her taler om en af de oprindelige stammer, hvis ophav var et ukendt sted fra Elben ud til Østersøen. Tacitus skriver i ”Germania” (kap. 45) år 98 e.Kr. at Suebi-folket har ”samme skikke og mode” som Aestii-folket (se min nudanske oversættelse i afsnittet ”Estland - *Aðalsýsla & Eysýsla”). I afsnittet ”Garðaríki” viser jeg at betegnelsen ”Aestii” her må betegne De Gamle Prøjsere. Det er også fra bl.a. Tacitus at vi ved at Østersøen, før vor ankomst, blev kaldt ”Den Suebiske Sø” (Mare Suevicum). Tacitus' brug af "Suebi" er vanskelig fordi han, formentlig korrekt, anser stamme-navnet for urgammelt i sin samtid, og derfor kobler en lang række stammer med samme sæder og skikke under denne betegnelse. For Tacitus er bl.a. Langobarderne (Langobardi), Jyderne (Eudoses) og Anglerne (Anglii), dvs. "os"-folket, en del af Suebi-grupperingen. En eller flere af disse mangfoldige stammer må have overtaget "Suebi"-mærkatet under deres folkevandring mod syd, og én af disse befinder sig fra ca. år 410-585 e.Kr. i hvad i dag er det nordlige Portugal og Galicia. År 612 e.Kr. er (dele af?) denne stamme bosat i Mainz langs Rhinens vestlige bred. Munken Jonas forklarer hvad der sker for Columban under hans gennemrejse:
”Men han besluttede sig for at blive, så at han kunne udbrede troen blandt folket der var Suebi (Suevi). Engang, da han var på gennemrejse i dette landskab, opdagede han at de indfødte var i færd med at forberede en hedensk ofring. De havde en stor skål som de kaldte en ”cupa”, og som indeholdt omtrent 26 mål, fyldt med øl og sat midt blandt dem. På Columban’s forespørgsel om hvad de påtænkte at foretage sig med skålen, svarede de at de var i færd med at foretage en ofring til deres gud Wodan (som andre kalder Merkur)”.
Dels kan vi se at betegnelsen en ”kop” (”koppr, cuppe” oldnordisk og oldengelsk) oprindeligt skal opfattes som en stor skål. Dels kan vi se at efter Troskiftet år 600-630 e.Kr. har Odin (Wodan) hurtigt opnået en selvstændig gudeforståelse.
Som Grundtvig gør opmærksom på i ”Nordens Mytologi” (1832, Asa-Maal, Bjarke-Maal og Krage-Maal, s. 199) nævner Saxo i Gesta Danorum (bog 1.7.2) ”Mithothyn” (Mid-Odin, Mellem-Odin) i hans gengivelse af Hading (Hadding)-sagnet. Denne ”Mithothyn” er beskrevet som den oprindelige shamaniske Odin idet han har tilegnet sig spådomsevner (divinitatis arripuit).
Enheden ”Mithothyn” er åbenlyst en faktisk konge, der tager kontrol over vore landskaber medens den ”rigtige” ”Othino” (Odin) er sendt i landflygtighed (bog 1.7.1). Fra Saxo’s udlægning af sagnet skal vi opfatte denne konge ”Mithothyn” som en udefrakommende bedrager. Hvorfor dette er tilfældet forklares med disse sætninger (bog 1.7.2):
”Hic deorum iram aut numinum violationem confusis permixtisque sacrificiis expiari negabat ideoque iis vota communiter nuncupari prohibebat, discreta superum cuique libamenta constituens.
Der i Fr. Winkel Horns oversættelse (1911, s.19) lyder:
”Han paastod, at naar Guderne var vrede eller følte sig krænkede, lod de sig ikke forsone ved, at man ofrede til dem alle under ét, hvilket han derfor forbød, med hver Gud skulde have sit særlige Offer”.
At guderne er vrede kan alene have betydningen ”tabt krig/land” og ”misvækst, dyrtid” eller begge dele. Hvad vi derfor også ser er et tronskifte med efterfølgende forsøg på et hedensk troskifte, der dog her ikke ser ud til at blive gennemført fuldt ud. Hading-sagnet er gjort samtidigt med Svipdag (Hædcyn, Höðr, Óðr, Óður, ca. år 497-521 e.Kr.). At tidsrummet er så tidligt stemmer overens med at al beretning om vikingstog finder sted i Østerled, som vi ikke synes at tabe kontrol over før Kong Frode III. (Scyldinga-æt nr. 25, 600 tallet e.Kr.).
Den eneste udefrakommende konge, der tilraner sig vor tronstol i samtiden ca. år 497-521 e.Kr., synes at være Götar-sønnen Kong Hugleik/Hygelac (Scyldinga-æt nr. 18), der også sidder på Ynglinga-ætten. Hans regeringstid kan ankerdateres fra Gregory af Tour’s ”Historiae Francorum” (Kap. III.3). I så fald er den ”Othino” (Odin), der sendes i landflygtighed enten Kong Hrothgar (Scyldinga-æt nr. 17) eller hans broder Kong Helgi (Scyldinga-æt nr. 17) (se ”Scyldinga/Skjoldunge-ætten” og ”Kongedømmerne i Britannien (udover Øst-Anglen)).
Jeg ender derfor op med at være enig med Grundtvig i at ”Mithothyn” eller ”mið-Oðinn” skal opfattes som ”den mellemste Odin”, dvs. en konge imellem to af vore ”rigtige” konger; i dette tilfælde at Kong Hugleik/Hygelac i en kort regeringstid sidder på tronen mellem skjoldunge-kongerne Kong Hrothgar og Helgi, og deres retmæssige efterfølger Kong Rokill (Roe - Roskilde's grundlægger, Scyldinga-æt nr. 20, ca år 550 e.Kr.).
Det for mig vigtigste i dette undervurderede sagn af Saxo er at det er en naturkatastrofe der fremprovokerer et troskifte eller et forsøg derpå.
Kristendommen er nået til nord-Tyskland i 800 tallet e.Kr. Harald Blåtand erklærer indtoget på Jellingestenen i de gamle kongeriger år 965 e.Kr. I praksis skal vi frem til 900 tallet e.Kr. i de nye kongeriger i Britannien før kristendommen bliver rodfæstet i byerne, og i de gamle kongeriger først med landskabslovene i begyndelsen af 1200 tallet e.Kr.
Igen sker dette troskifte af indenrigs- og udenrigspolitiske årsager. Stammen er under militær trussel sydfra med germanernes og frankernes vandring nordpå ind i slavernes gamle landområder på sydkysten af Østersøen. Stammen er uden samlet ledelse og har været det siden år 755 e.Kr. hvor fællesmønten sølvpenge ophører. Det er først med Slaget ved Hastings år 1066 e.Kr. at det lykkes at genindføre samlet styring, og et nominelt troskifte til kristendommen er løsningen.
Vætter, alfer, trolde og forfædrenes ånd og sjæl forbliver uændret overalt bortset fra i klostrene, der nu har monopol på tro og sandhed i skrift. Kristendommens opgave er at være pisken og guleroden i genopretningen af ledelsen af landområderne.
Naturkatastrofen på i hvert fald Island år 1226-7 e.Kr. med ”sandsumar” og ”sandvetur” kan vel have understøttet troskiftet på de nordlige øer.
Dette holder indtil år 1526 e.Kr. Kong Frederik I. (regent 1523-1533) kan ikke tale dansk og opholder sig livet igennem på Gottorp Slot. Byldepest har endnu engang udryddet store dele af Europas befolkning og rammer også igen Danmark/Skåne/Norge/Upland og England hårdt over flere omgange. Første udbrud var i Bergen, Norge år 1349 1. Danmark fik den fra England med et skib strandet i det nordlige Jylland. Over de næste 20 år blev ca. 50% af Danmarks befolkning udryddet. Danmark bliver hårdt ramt igen år 1520 e.Kr. og i år 1529 e.Kr. (under navnet ”engelsk sved”). Grønland affolkes til Amerika år 1342 e.Kr. (Vestribygð, Godthåb) og kort tid efter år 1408 e.Kr. (Eystribygð, Julianehåb). Borgerkrig bryder ud med "The War of the Roses" år 1455-1485 e.Kr. og ”Grevefejden” år 1534-36 e.Kr. Hans Tausen leder vejen og reformationen gennemføres på kun 10 år i Danmark/Norge/Øst-Anglen i år 1536 e.Kr.
1 Byldepesten kommer til os fra det sydlige Europa. Her hærger den fra år 1347 e.Kr. En af konsekvenserne af Byldepestens hærgen i det sydlige Europa var også her et Troskifte; en omfortolkning vi i dag kender som "Renaissancen", direkte "igen født" eller "genfødsel". Inden for kunsten er denne strømning et opgør med alt der var. Det helt åbenlyse, at romersk-katolsk dogme, for hvem alt var statisk og perfekt, ikke kunne forhindre Byldepesten, endsige forudsige eller afhjælpe denne, måtte betyde at der skulle stilles skarpe spørgsmål til dens forsvarere. Oprøret tager sit ophav i Firenze, der rammes af Byldepesten år 1348 e.Kr. Leonardo da Vinci (1452-1519) og Michelangelo (1475-1564) viser os hvor kraftfuldt dette oprør var i Italien i 14-1500 tallet e.Kr.
Troskiftet år 1536 e.Kr. er i virkeligheden bare endnu en omfortolkning, tilbage mod vor forne sæd. Dette holder indtil til nogle meget kloge ungersvende i form af Árni Magnússon, Ludvig Holberg, Hans Christian Andersen, Adam Oehlenschläger, Nikolai Frederik Severin Grundtvig og mange, mange andre med fribårne øjne begynder at anfægte den falske lære indbygget i den importerede kristendom. Havde jeg nedskrevet dette i 1826 ville jeg være blevet idømt livsvarig censur. Landmændene, håndværkerne og arbejdernes retfærdige krav i slutningen af 1800 tallet om at alle Daner er født fribårne og lige er et direkte udkom af denne udvikling 1. Denne strømning var ingen lille bæk, der blev til en stor å, men omfattede de 96% af befolkningen der ikke blev givet stemmeret i 1849-Grundloven. Der er så stor hungersnød i vore landområder at ⅓ af vore landsmænd må udvandre til nye landområder i Amerika og Canada i slutningen af 1800 tallet og begyndelsen af det 20. århundrede. Preussen’s aggression mod Danmark om hertugdømmerne, ikke helt uden indflydelse af en broderstrid om arvefølge, knækker vor sjæl i år 1864.
1 Specielt arbejderbevægelsen, hvis medlemmer nu var blevet fjernet fra landet og forståelsen for naturens orden, kom på afveje ved at tillade Karl Marx’s perverterede opfattelse af verden at komme ind. Det er nemt at se hvorfor dette kunne lade sig gøre. Som den romersk-katolske verden, Islam, Det Tredje Rige og alle andre moderne ideologier, hvis hovedformål er enemagt og ensretning af tanke, måtte marxismen have ideologisk kontrol over verden for at kunne opnå såvel magt som kontrol over tanker. Formlen til at opnå dette har ikke ændret sig de sidste 4.000 år. Under et ”frelser”-banner indleder man et tog mod hedninge eller vantro. Karl Marx gør dette glimrende i 1848 i ”Manifesto of the Communist Party”. Som alle andre før ham antager han som forudsætning at stammens sæd og Darwin’s hovedbevis om at ”de der er bedst til at tilpasse sig vil overleve” ikke er sand. Ved at tilsidesætte denne grundforståelse kan han omskrive de romersk-katolske tilstande med Herre og træl, der er virkeligheden i hele Europa i hans samtid, til en klassekamp mellem disse, hvor Herren (hos Marx borgerskabet og kapitalister) skal undertrykkes af trællene (”afskaffelsen af borgerskabets særegenskaber, borgerskabets uafhængighed og borgerskabets frihed er uden for tvivl hvad der sigtes til”). Marx’s formål er derfor ikke at skabe en verdensklasse af fribårne og ligestillede, men at vende bøtten om. Karl Marx vil være kalif i stedet for kaliffen. Hovedproblemet for alle disse ideologier er, som tiden altid viser, at det rent faktisk er sandt at ”de der er bedst til at tilpasse sig vil overleve”. Det har den ubehagelige konsekvens at ikke alle vil overleve. Dette gælder også menneskeheden. Det findes der midler til at afbøde og udskyde konsekvenserne af, men ikke at ændre på. For yderligere læsning se f.eks. Eugene Kamenka: The Portable Karl Marx (1983, s. 203-242, ISBN 0-14-015096-x) og William L. Shirer: The Rise and Fall of The Third Reich (1960, ISBN 0-330-70001-4).
Kristendommens endelige død som en vis at holde stammen samlet på kom formentlig i 1960’erne. Tiden nu vil for eftertiden vise sig at være et tidsrum hvor et nyt troskifte er undervejs. Troskiftet kommer ikke så længe der er stor velstand, og stammen har nu så stor velstand som den havde i Troja/Þrúðvangar ca. år 1230-900 f.Kr., og under Frode-freden år 446 e.Kr. Troskiftet, og kivsmålene stammen imellem, kommer den dag vi ikke længere har dette. Det er uden tvivl en statistisk tilfældighed at der skulle forløbe 1.630 år fra Trojas Fald år 1184 f.Kr. til Frode-freden år 446 e.Kr., og at der i 2005 er forløbet 1.559 år siden Frode-freden. Historien viser os at naturen vil være ophavsmand til dette troskifte. Skal vi gætte på at tidsrummet omkring år 2076 e.Kr. er et godt tidspunkt for stammen at være forberedt på.
Se tillige afsnittet "Klimaskifte - Fimbulvetr - den store vinter år 536 e.Kr." hvor det synes at år 2079 e.Kr. kunne være et muligt tidspunkt.
Det er vor sæd at spå om fremtiden ved at hente visdom fra fortiden, sammenholde denne med nutiden, for så at give et bud på hvad vil komme.
I en undersøgelse af 1000 danske foretaget af Epinion A/S for Kristeligt Dagblad blev disse spurgt om, hvordan de ser Gud.
41 procent ser Gud som en særlig åndelig kraft, mens kun 23 procent ser ham som en personlig Gud. 17 procent ved ikke, hvad de skal tro, mens 16 procent afviser, at der er en åndelig kraft eller en personlig Gud.
I den danske værdiundersøgelse fra 1981 svarede kun 23 procent ja til, at de tror på en åndelig kraft. Det tal er nu steget til 41 procent. I 1981 afviste 22 procent al tro på Gud. Det er der i dag kun 16 procent, der gør 1.
1 Artiklen ”Nyt syn på Gud”, Jyllandsposten 30. april 2006.
Med andre ord; med friheden til at tænke selv ser det ud til at vi er i færd med at vende tilbage til at forstå Gud som ”ånden”. Om dette endnu indebærer ”ånden fra forfædrene”, den eneste mening dette ord nogensinde har haft, tør jeg ikke svare på. At det intet har at gøre med den moderne Deos-Gud af hankøn synes alle enige om.
Heri ligger Folkekirken’s absolutte hovedproblem. Den kan ikke vedblive at prædike røverhistorier, som ingen længere er tvunget at tro på, hvorfor den teologiske filosofi går tabt da ingen kan stole på dens budskab. Fremtidens Folkekirke må derfor tage udgangspunkt i noget så simpelt som at starte med at berette sandheden, og den er altid ilde hørt 1. De færreste gør sig det klart hvor få der læser, og ønsker at læse, kristen teologi på universitetet. I 2005 var der kun 185 ansøgere til optagelse på teologi-studiet. I 2007 var dette tal styrtstykket til kun 102 – et hundrede og to sølle individer i Kongeriget Danmark, der føler sig tiltrukket af at bruge kræfter på Det Nye Testamente2.
1 En vis at starte dette op på kunne f.eks. være en ændring/udvidelse af Efteruddannelsen, som nyuddannede præster er forpligtet at tage under Folkekirkens Institut for Præsteuddannelse i de 4 år efter de er færdige med det 17 ugers kursus på Pastoralseminariet og deres teologiske kandidatuddannelse. Her kunne gives et grundliggende indblik i vor oprindelige sæder og filosofi. En sådan forståelse vil kunne give startskuddet til den nytænkning, der er påkrævet.
2 Se Ole Hall: Unge vender teologi ryggen (Kristeligt Dagblad 17.7.08)