Bilag J: Hariwalda mærke fordelt på landskab Da det lykkedes mig at bryde forståelsen til hvorledes vi skal læse afbildningerne på fællesmønten sølvpenge, udstedt i alle vore landområder år 670-755 e.Kr. (se afsnittet ”Seolfor pening, silfr peningr, sølvpenge – Sceat” og fremefter), gik det samtidigt op for mig hvor højt udviklet stammens pengesystem er på dette tidspunkt. Samtidigt havde jeg en formodning om at Dragemønterne i Kina, der bl.a. har den oprejste trekant Δ som mærke, meget vel kunne være vor egen. Endelig havde det længe forstyrret mig at titlen ”Bretwalda” i de nye kongeriger i Britannien ikke kunnet været opfundet her, men måtte være medbragt fra de gamle kongeriger, og udviklet herfra. I afsnittet ”Hariwalda – Hærvælder – heraldik – mærke” viser jeg hvorledes jeg har opbygget forståelsen for ætternes mærke. Jeg har gennemgået de viste guldskillinger/gyldne tavler fra Mogens B. Mackeprang’s doktorafhandling ”De Nordiske Guldbrakteater” (1952). Der er siden da fundet mange flere mønter, der vil kunne yderligere belyse dette emne. Jeg vil nedenfor gennemgå de mærker som jeg forsigtigt vurderer er sande. Der findes uden tvivl langt flere mærker, som jeg i dag ikke er dygtig nok til at kunne tyde. Spørgsmålet er om det er rimeligt at stedbestemme en guldskilling/gylden tavle på dens fundsted, i de tilfælde hvor det er kendt. I afsnittet ”Klimaskifte - Fimbulvetr – den store vinter år 536 e.Kr.” viser jeg at vi bliver ramt af en ufattelig naturkatastrofe år 536-545 e.Kr. I afsnittet ”Troskifte - stammens evne til at tilpasse sig” vurderer jeg at der sker en landsdækkende ofring af ætmærkets ”holder” til Moder Jords holden under ”lida” – sommersolhverv år 540 e.Kr. Til dette tidspunkt er guldskilling/gyldne tavler en beskyttende amulet/ættens mærke og gangbar mønt. De ofringer der foretages er alle baseret på vor tro. Ætterne har derfor ofret til Moder Jord i de landområder hvorover de var ”Hariwalda”. Derfor er der efter min vurdering stor sammenhæng mellem ættens mærke og dets tilknytning til det landskab, hvori guldskillingen/den gyldne tavle er fundet.
Landskab
| Hariwald
| Mærke
| De fire ”boller” er Ribe’s mærke på sølvpenge 670-755 e.Kr.
Randers Søndre Herred Djurs Sønder herred Nybøl Herred
| Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Skonager, Ribe, Jylland (DR BR14)
De fire ”boller” som Ribes mærke: Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Darum, Ribe Amt (DR BR9) Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. fundet ved Møllehøj, Lyngby, Randers Amt. Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. fundet på Ullerup Mark i Sundeved, Sønderborg Amt.
| 

|
|
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Esrom, Nordsjælland. |
| Gudme Herred, Fyn
Skåne Syd-sjælland
Østfold, Norge Oslo, Norge Bornholm Jórvik (York) Lundenbyrg (London)
| Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Elsehoved, Oure. Kan dateres til efter år 518 e.Kr.
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Ukendt sted i Skåne (DR BR67) Gravfund lige øst for Tryggevælde Å i Himlingøje. 2 af kopperne (med ringgrebsværd) fra 400 tallet e.Kr. har på koppernes fod den opadvendte trekant og den nedadvendte trekant. Den Gyldne Tavle fra Himlingøje (vist til højre) gengiver den opadvendte trekant
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Sletner, Østfold, Norge Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Bergløkken, Oslo, Norge Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Bakkegard, Pedersker Sølvpenge møntet i Jórvik (York) under Regnald (Ragnall, Ragnall ua Ímair, Ragnvald, Rögnvaldr), 919-921). Reversen gengiver skjoldungeættens mærke, den oprejste trekant (tre prikker).
Sølvpenge møntet i Jórvik (York) under Sihtric (Sigtrygg) I. Cáech (921-927) (EMC 1986.0344), der var konge af Dublin 888-896. Reversen har indskriften IIEBIAIIOEIX omkring Thor's hammer med 2 x skjoldungeættens mærke, den oprejste trekant (tre prikker). Dette antyder i heraldik at Regnald og Sihtric er i familie (fra skjoldungeætten), og efterfølger hinanden. Det viser sig da også at være tilfældet da de var brødre. At brødrene tilskrives at komme fra"Ímair"-ætten i Ulster-krønikerne synes at understøtte dette da det oldirske "Ímair" betegner "Kongen af Mændene fra Nord af hele Britannien og Irland". Han døde år 873 e.Kr. Hvilken konge fra Danmark/Norge dette var ved vi ikke. Det er muligvis Ragnar Loðbrók’s søn, Ivarr Den Benløse (Ívarr beinlauss, ca. 794-872 e.Kr.). Sihtric (Sigtrygg) nævnes i Yngre Futhark som "siktriuk ÷ kunuk" på Haddeby 4 stenen i Sydslesvig (DR4) dateret til efter år 934 e.Kr. Se afsnittet "Mjölnir - Mjølner - Torden og lynild". Den opadvendte trekant, Ver Asir/Danir-folkets grundmærke i Skilfinga- og Scyldinga-ætten
|




Sølvpenge af Knud I. Den Store/Canute fra år 1016 e.Kr. Hjelm/Helmet type gjort i London af "DUNSTAN ON LVN". | Winnyngheret Fyn
Musse Herred, Lolland
| Guldskilling/gylden tavle ca. år 385 e.Kr. Kvindegrav, Aarslev
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. fundet på Matr. Nr. 17 i Freilev By, Lolland Den nedadvendte trekant - udviklet fra grundmærket til en kvinde fra Skilfinga- og Scyldinga-ætten?
|

| Syd-sjælland Syd-sjælland Øst-sjælland Midt-sjælland Rogaland
Rogaland
Frankien Upland Dette er fjendens mærke fra år 670-710 e.Kr. Dette skyldes at Ynglinga-ætten taber magten i midten af 500 tallet e.Kr. under Kong Ingeld. Fjenden overtager da Ynglinga-ættens mærke | Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Maglemose, Gummersmark, Præstø Amt Gravfund lige øst for Tryggevælde Å i Himlingøje. 2 af kopperne (med ringgrebsværd) fra 400 tallet e.Kr. har på koppernes fod den opadvendte trekant og den nedadvendte trekant. Kam fra Stormandsgraven i Ishøj dateret til ca. år 250 e.Kr. (vist til højre) Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. nær Køge? (DR BR61)
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Rimestad, Nærbø Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Rævehushaugen, Gården Hauge Guldskilling udstedt år 500-675 e.Kr. (måske 587- 670) i Wic/Vic Pontio (Broen ved Vigen) ved Etaples, 27 km syd for Boulogne. Dette synes at være Frankernes hovedhandelsplads. Derfor skriver Snorre i Indledningen til Snorre Edda at Skjoldunge-ætten (gennem Kongen/Odin) sætter en søn som landeværner for Frakland.
Plade er fra en af hjelmene fra Vendel, Upland fra 600 tallet e.Kr. Sølvpenge Birka’s forbandelse år 670-755 e.Kr.
Det ser ud til at Ynglinga-ætten og Frankernes æt udvikles fra den afledede Skilfinga- og Scyldinga-æt, der har kontrol over Litlæheret, Øst-sjælland Winnyngheret, Fyn og Musse Herred, Lolland | 

| Aars Herred Nordjylland, syd for Limfjorden Aulum, Midtjylland
| Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr.
|
|
Nuværende Sverige
| Smykke i guld gravfund År 800-1000 e.Kr.
|

| Mercia
| Sølvpenge Kong Offa År 757-796 e.Kr.
| 
| Mercia
| Sølvpenge Kong Coenwulf år 796-821 e.Kr.
|
| Kent & Lundenbyrg (Lundeborg/London)
| Guldskilling Kong Eadbald ca. år 630 e.Kr.
|  •
| Wic/Vic Pontio (Broen ved Vigen) ved Etaples, 27 km syd for Boulogne | Guldskilling ca. år 587-670 e.Kr.
| • • | Anglen/ Sønderjylland Luggude Herred, Skåne
| Guldskilling/gylden tavle ca. år 500 e.Kr. Nederste del af ”Galsted-spændet” fundet i Galsted, Haderslev. Jeg vurderer at dette æt-mærke har tilhørt Kong Vermundr eller Uffe Hin Spage og er ofret til Moder Jord i forbindelse med udvandringen år 497 e.Kr. fra Anglen/Sønderjylland til Øst-Anglen.
Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Fundet i Fjärestad, Skåne. Den runde ring er vist ved Kongens ansigt.
| 
| Øst-Anglen
| Sølvpenge Birka’s forbandelse år 710-760 e.Kr.
| 
|
Essex
| Sølvpenge 680-710 Slået i Essex
|  
Ætten fra Anglens mærke + endnu en hellig ring. Det antyder at 2.-3. søn eller datter fra Anglernes æt tager kontrol med Essex. Det er netop hvad der sker. År 650 e.Kr. kommer Essex under kontrol fra Mercia, der netop kom fra Øst-Anglens æt.
| Øst-Anglen (under kontrol fra Danmark)
| Sølvpenge Kong Eadmund (855-870) slået år 895-910 e.Kr.
| 
| Trøndelag (Nord) | Guldskilling/gylden tavle år 385-670 e.Kr. Gården Daleim (Dalum) Nedre, Sparbu (Sparboen)
|  |
Gudernes geografi i Grímnismál (vers 5-16), Ældre Edda
Det ser ud til at vi i Grímnismál (vers 5-16), Ældre Edda har en meget vigtig geografisk gennemgang af vore landområder og de guder der blev dyrket som hovedguder i de forskellige landskaber. I afsnittet "Götar-sønnerne Hygelác, Herebeald og Hæðcyn – sagnet om Balder og Höðr" viser jeg hvorfor Balder geografisk kan knyttes til Sønderjylland, og hvorfor vi muligvis kan datere den geografiske gennemgang i Grímnismál, Ældre Edda til efter ca. år 475-521 e.Kr. Da der ikke synes at være beskrivelser af landskaber i de nye kongeriger i Britannien betyder det at dette kapitel af Grímnismál er nedskrevet efter de første angreb år 789 og 793 e.Kr. Fra dette tidspunkt begynder en ny Angelsk identitet at tage form som selvstændig fra resten af stammen. Dette kulminerer med Wulstan's "Sermo Lupi ad Anglos" fra 1014-16 e.Kr. I afsnittet ”Fresna Cynne – Den frisiske slægt” viser jeg at vi med sikkerhed geografisk kan placere vers 15 til Heligoland/Fosetisland og den frisiske slægt. Guden ”Ullr”, et andet navn for Freyr, ser geografisk ud til at have sin stærkeste tilknytning til ét bestemt område som vist på kortet nedenfor. Navnet findes dog mange andre steder; fra "Ullswater" (den 2. største sø i Lake District, England) og "Ullensvang", Hardanger, Norge til "Ullerslev", Vindinge Herred (Winnyngheret), Fyn og "Ulslev", Musse Herred, Lolland. I underafsnittet "Hariwalda mærke fordelt på landskab" ser ud til at Ynglinga-ætten og Frankernes æt udvikles fra den afledede Skjoldunge-æt, der har kontrol over Winnyngheret, Fyn og Musse Herred, Lolland. Det antyder da at de ætter der kaldte Freyr ved kaldenavnet "Ullr" kan være udrejst fra Vindinge Herred, Fyn og Musse Herred, Lolland. Saxo kalder "Ullr" for "Ollerus" i Gesta Danorum og ordet menes identisk til "wuldor" (oldengelsk) og "wulþus" (gotisk), der begge har betydningen "Den Ærede". ”Ullr” er afbildet som bueskytte på ski på Bösta-stenen, Balingsta sogn i Uppland (U855, Jansson 1987, 152) dateret til sen vikingetid, dvs. omkring år 1000 e.Kr. Der er næppe tvivl om at vi skal opfatte ”Ullr” som ”Den Ærede”, og at det er Den Hedenske Høje, og derfor Freyr. Wulfila bruget ordet ”wulþus” i sin gotiske Bibel fra 300 tallet e.Kr. i ”Fader Vor”-bekendelsen’s afslutning ”... jah mahs jah wulþus” eller ”...og magten og æren”. På en dupsko af bronze fra Torsbjerg, Sønderjylland (DR7) dateret til år 200-250 e.Kr. forekommer navnet ”owlþuþewaR". Riddle 39 (37) fra Exeter Book fra ca. år 975 e.Kr. nævner "wuldorcyninges" (Ullr-kongens) Begge gennemgås i detaljer i afsnittet "Gudinden Dísar". Himmelbjerget (vers 13) er det faktiske Himmelbjerg i Midt-Jylland, hvor forfædrene bor i vore nuværende landområder (derfor henvisningen til Mjød i verset, der er "telefonen" til dem). Beowulf-kvadet giver os en klar antydning om, ved at kalde vor Dronning for ”Freyalige viv” at ”Folkvang” (vers 14) skal opfattes som Gl. Lejre og Sjælland. Det er umuligt at sige om kongsgården i 1. halvdel af 800 tallet ligger i Lejre eller Roskilde. Ved at sammenholde opbygning af vers med geografisk område synes udelukkelsesmetoden at tilsige at Noatun og Njord (vers 16) kan være Fyn og omkringliggende øer. Det kunne f.eks. være Nørre Nærå ved Odense, hvis oprindelige navn er "Niærthøu" eller "Njords høj" (se afsnittet "Den jordlige Moder - Moder Jord"). Vi mangler geografisk at finde frem til: Vers 6, nr. 3 Valaskiálfr.
Sætningen ”er vélti ser áss i árdaga” eller ”der vældede en Ase (fra Ver Asir/Ase-folket) i olddage” viser os at dette skal være et af de landskaber vi tager i besiddelse år 40-200 e.Kr.
I kapitlet ”Fra Garðaríki til Óðinsey” viser jeg disse landskaber. Fra de landskaber vi ikke allerede har fundet frem til kan vi se at det geografiske område må være Skåne, Halland, Blekinge, Sør-Trøndelag eller Rogaland. Sætningen antyder samtidigt at vi i samtiden ikke har kontrol over landskabet. Dette antyder at tidsrummet for dette kapitel af Grímnismál er år 755-862 e.Kr. (se afsnittene "Garðaríki" og "Seolfor pening, silfr peningr, sølvpenge - Sceat"). Kormáks saga (kap. 8 og 16) omtaler Thordis broder Vala (Þeir tóku hesta sína og riðu fyrir innan fjörð og komu til Vala/ Þórdís leyfði Vala bróður sínum nytjar í Brekkulandi). Tidsrummet er før Harald Hårfager/Haraldur hinn hárfagri konungur’s tid (858-933) og Kormák er høvding et sted i Norge (...Í þann tíma var sá höfðingi í ríkinu er Kormákur héta...) . Er ”Valaskiálfr” en henvisning til høvding Vala’s sæde i Norge, og er det Sør-Trøndelag eller Rogaland? Vers 7, nr. 4 En fjord ved navn ”Sökkvabekr” (Den indsunkede bæk?). Det må være muligt at finde frem til. I henvisningen til ”Óðinn ok Sága” er det sidstnævnte der er vigtig, da Odin er en henvisning til samtidens konge. Personen Sága kan være en samtidig regionalkonge, og er enten et faktisk navn eller et heite. Jeg viser i afsnittet ”Válmíki: Rámáyan” (Bog I:XXXIX) at vi her har en beretning om Kong Sagar i landskabet omkring byen Ayodhyá i det nordlige Indien. Også her forbindes denne konge med en bæk -”Bhrigu’s rille/bæk”, der udspringer fra Himálaya's høj. Ordet ”saga” har naturligvis betydningen ”udsagn, beretning” på såvel oldnordisk som oldengelsk (sagu). Men den urnordiske forståelse ”*saqēn” har ligeledes forståelsen ”sandsiger”. Beretningerne kan klart knyttes til hinanden i forståelse, omend ikke i geografi. "Sökkvabekr" ligger derfor sandsynligvis ved foden af et bjerg og er af folketroen opfattet som en helligkilde, hvorfra visdom fra forfædrene er blevet søgt. Hvor ligger denne bæk? Mit eget bud er at ”Sökkvabekr” er identisk med "Sognefjord". Denne hed oprindeligt "Sogn-sær", hvor "Sogn" formentlig er udviklet fra "sokkning", der igen er det samme ord som "sökkva". Der må derfor være en hellig kilde i form af en bæk, "Sökkvabekr”, hvorfra Sognefjorden regnes at udspringe.
Vers 8-10, nr. 5 Glaðsheimr (Gladhjem/De Glades Hjem) Henvisningen til ”Valhöll” betyder at landskabet, som er tilfældet med Himmelbjerget, i folketroen skal være et sted hvor forfædrene befinder sig. Henvisningen til ”Hroptr” er igen en ledetråd og navnet på en samtidig regionalkonge, og derfor et heite for Odin. I vers 10 har vi en henvisning til en ørn. Det gør at vi befinder os geografisk i Norge, nuværende Sverige eller Finland. Ved udelukkelses-metoden ender vi, alt andet lige, op med at disse landskaber er Skåne, Halland og Blekinge. Det kunne f.eks. være "Othænsheret" (i dag Onsjö Herred , Landskrona) og "Asboheret syndræ" (i dag Södra Åsbo Herred , Helsingborg Len), begge i Skåne (se afsnittet "Firaesi – Ver Asir/Wer Ése – Asefolket").
Vers 11, nr. 6 Þrymheimr (Thrymhjem)
Her bor jætten þiazi (Tjazi). Der er for mig ingen tvivl om at vi her geografisk befinder os fra Jotumheimen-bjergene til det nordlige Finland, som den forne finske gudelære selv opfatter som ”det nordlige jætteland” og kalder ”Pohyola/Potijola/Pohjola” (se Litteraturlisten under ”Kalevala (Kaleva's land)”).
|